Kéthetente jelentkező sorozatunkban a streaming-szolgáltatók legfrissebb film- és sorozatkínálatából ajánlunk olyan darabokat, amiket megnézésre érdemesnek, vagy egyenesen kihagyhatatlannak tartunk. A Netflix, az AppleTV+, az HBO Max, az Amazon Prime, a Cinego és a Filmio kínálatából szemezgetünk. A cikket Babos Anna, Horváth Bálint, Kovács Kata, Kristóf Álmos, Sas Virág és Varga Dénes állította össze.

Mária-nap

Hol és mikor? Filmio és március 2.

Elek Judit filmjét gyakran emlegetik a Petőfi-filmek sorában, csakhogy a Mária-nap anélkül szól a forradalmár költő közegéről, hogy ő maga megjelenne benne. 1866-ban járunk, a Szendrey-villában, ahol a családtagok összegyűlnek a fiatalabb lány, Mária névnapját megünnepelni. Miközben udvariasan játsszák a családi összejövetel rituáléit, mindenki a maga évtizedes sérelmeit hánytorgatja fel. Szendrey Júlia beteg és el akar költözni második férjétől, Horváth Árpádtól. A húga, Mária nem tud úrrá lenni gyűlöletén, mert a férje, Gyulai Pál mindig is Júliát szerette. A Máriáért epekedő Petőfi István bejelenti, nem hajlandó tovább gondját viselni a mihaszna Petőfi Zoltánnak. Az elfojtott érzelmek és ellentétek újra és újra fellángolnak.

 

Seveled

Hol és mikor? Filmio és március 2.


A csehek is csodájára járnak a magyar romantikus vígjátéknek (legalábbis remakelésre érdemesnek tartják), amelyben egy sznob kritikus és egy laza sztriptíztáncosnő kamukapcsolatából szövődik valódi románc. Gergő (Mészáros Béla), a filmkritikusok Casanovája be akarja aranyozni szívbeteg édesanyjának utolsó napjait, a cél érdekében pedig nagyot füllent. Beviszi magával a kórházba szomszédját, a nagy dumás ex-sztriptíztáncosnőt (Tenki Réka), aki öt hónapos terhes. Ezzel nagy örömet szereznek az idős hölgynek (Básti Juli), mert régóta unokáról álmodozik és így abban a tudatban hagyhatja maga mögött a földi létet, hogy fia élete végre révbe ért. A dolgok azonban megbonyolódnak, amikor az anyuka a csodával határos módon mégis felépül.

 

Magasságok és mélységek

Hol és mikor? Cinego és március 2.

 

A Magasságok és mélységek kis történet egy hatalmas legendáról: 2013 májusában az egész ország aggódott a Himalája meghódítása közben eltűnt Erőss Zsoltért, akit Trill Zsolt alakít. A film azonban nem a hegymászó életét, teljesítményét és karizmatikus figuráját mutatja be, hanem a kislányukkal hirtelen magára maradó feleségét. Sterczer Hilda pillanatok alatt felfogja és képviseli az igazságot, amit a média és a rajongók csak lassan fognak fel – hogy Erőss nem fog visszatérni. A film elsősorban számvetés a férfi után maradó, kitölthetetlen űrről, komplex lélekrajz egy kőkemény nőről és bonyolult gyászáról, valamint portré két emberről, akik közösen válnak a hegyek megszállottjává, a középpontban a 2022-es magyar film legpontosabb és legfinomabb női alakításával Pál Emőkétől.

 

Egy szép reggelen (Un beau matin)

Hol és mikor? Cinego és március 9.

 

Léa Seydoux üstökösként uralja a kétezres évek filmsztárjainak egét és ideje volt, hogy a végzet asszonya helyett egy hétköznapi nőt alakítson egy halk szavú, kisrealista történetben, az Egy szép reggelen ráadásul a tavalyi év egyik legszebb mozija volt. A filmbeli Sandra egyedülálló anyaként gondoskodik kislányáról, idősek otthonába kerülő, demens apjáról, és még egy nős férfival is szenvedélyes szerelmi kapcsolatba keveredik. A rendező, Mia Hansen-Løve a Bergman szigete játékos női művészportréja után egy elsősorban mélyen személyes történettel áll elő – az Egy szép reggelen főként Seydoux karizmatikus, mélyen átélt játéka miatt olyan kiemelkedő darab, és a leghitelesebb alkotás a nőket érintő láthatatlan terhekről.

 

Luther: A lemenő nap (Luther: The Fallen Sun)

Hol és mikor? Netflix és március 10.

 

Idris Elba ismét magára öltötte a vívódó, briliáns elméjű nyomozó szerepét. Az 5 évadot megélt Luther című sorozathoz a történetét folytató egészestés film készült, amelyben a kegyvesztett John Luthernek egy szadista sorozatgyilkost (Andy Serkis) kell levadásznia, azonban mindenekelőtt ki kell szabadulnia a börtönből. A Luther: A lemenő nap a zsánerhez hű, agyafúrt sztoriján túl szédületes akciójeleneteket is ígér. A londoni hajszán kívül a hófehér észt vidéken is nagyban megy az üldözés: jeges tóban elsüllyedő terepjáró, elhagyatott házban felakasztott, fagyott hullák, felgyulladó bunker. Ne aggódj, ha egy percet sem láttál a sorozatból, a film így is érthető.

 

A sziget szellemei (The Banshees of Inisherin)

Hol és mikor? Disney+ és március 12.

 

Lehet, hogy kilenc Oscar-jelöléséből egyet sem tudott díjra váltani a hétvégén, a két csökönyös ír tragikomédiája attól még kötelező mindenkinek, akinek kicsit is van affinitása a precíz karakterdrámák és a száraz humor iránt. A gyéren lakott ír szigeten élő Padriac és Colm régi ivócimborák, ám Colm egy nap látszólag minden előzmény nélkül úgy dönt, hogy többé nem szól fiatalabb barátjához. Padriac ezt képtelen annyiban hagyni és az elharapodzó helyzet teljesen felforgatja jámbor létezését. Colin Farrell és Brendan Gleeson akkor is fantasztikus páros, ha józan ésszel nehezen felfogható konfliktus feszül közöttük, Martin McDonagh író-rendező karrierjének eddigi legérettebb filmalkotását köszönheti nekik.


A besúgó

Hol és mikor? SkyShowtime és március 16.

 

A besúgó első évada számos váratlan csavart tartalmazott, de a legmeglepőbb az volt, amikor a tavalyi év legnépszerűbb magyar mozgóképes tartalma egyik napról a másikra eltünt az HBO Max kínálatából. A hazai streaming-verseny új belépője, a SkyShowtime sietett Szentgyörgyi Bálinték segítségére, ismét elérhető a sorozat, és azt tippeljük, sok fog múlni a nézettségen, egészen pontosan a meglebegtetett folytatás sorsa. A besúgó amúgy rekordidő alatt tudott belépni azon produkciók szűk halmazába, ahol feleslegesnek gondoljuk a tartalom ismertetését, úgyis tudja mindenki. Annyit mondanánk csak, hogy voltak problémáink a forgatókönyvvel, de ezzel együtt kíváncsiak vagyunk, hogyan esne neki a rendszernek Száva Zsolt a következő évadban.


A bostoni fojtogató (Boston Strangler)

Hol és mikor? Disney+ és március 17.

 

Hasfelmetsző Jack, Ted Bundy, Jeffrey Dahmer, és most a ‘60-as évek bostoni szörnyetege; folytatódik a valós sorozatgyilkosokról szóló filmek iránti furcsa vonzalom. Az 1968-as The Boston Stranglerrel ellentétben, ami egy nyomozót (Tony Curtis) követ a 13 felakasztott nő rejtélyének felderítésében, itt most Keira Knightley és Carrie Coon bújnak két újságíró bőrébe; Loretta McLaughlin és Jean Cole voltak az elsők, akik összekötötték a bostoni haláleseteket. A film így új perspektívába helyezi a történetet, hiszen azt a sorozatgyilkos elsőszámú áldozatain, két nő szemén keresztül láthatjuk, akik saját biztonságukat kockára téve úgy döntenek, hogy a sorozatgyilkos nyomába erednek.

 

Jövő nyár

Hol és mikor? Cinego és március 30.

Biciklizés a nyári szélben, hosszúra nyúlt esték a tábortűz mellett, lassan szövődő és gyorsan fellángoló szerelmek – ilyen egy érettségi előtt álló osztály nyári tábora. Az osztály békéjét azonban fenekestül felforgatja az egyik fiú öngyilkossága, és amikor a következő nyáron visszatérnek ugyanarra a táborhelyre, meg kell próbálniuk feldolgozni a feldolgozhatatlant, barátjuk elvesztését. Ahogy a rendező, Kárpáti György Mór előző filmjében, a Guerillában nem akart átfogó történelmi tablót adni az 1848-49-es eseményekről, hanem a táj atmoszféráján volt a hangsúly, ugyanúgy a Jövő nyár sem egy oktatófilmszerű tinitörténet vagy pszichológiai dráma. Kárpáti filmje tücsökciripelés, tűzropogás, lombzúgás.

 

Tetris

Hol és mikor? AppleTV+ és március 31.

 

A Pixel című filmben egy óriásira nőtt Pac-Mannel küzdött meg Adam Sandler, szóval nincs semmi meglepő abban, hogy egy másik 80-as évekbeli videojáték, a Tetris is megkapja a maga feldolgozását. Ráadásul a Tetris jogainak megszerzése – legalábbis az előzetes alapján – egy hidegháborús thrillerbe illő történet volt, amelybe valahogy még Gorbacsov is belecsúszott. Taron Egerton az évtized játékát sejti egy szovjet fejlesztés mögött, így még a családi otthonra is jelzáloghitelt vesz fel, a Szovjetunió viszont nem adja könnyen a játékot, még egy ladás üldözés is helyet kap a filmben. Az előzetes minden kezdeti kételyünket eloszlatta, és értjük már, miért hasonlította Egerton Fincher Közösségi hálójához a Tetrist.